streda 16. marca 2011

Dva mesiace PALEO

Tu máte krátky príbeh o tom, čo sa s nami udialo za prvé dva mesiace palea:
áno, všetko to začalo tým, že bol najvyšší čas zbaviť sa toho, čo sa na nás nalepilo popri sedavej práci a obľúbenej talianskej kuchyni :)

Zo začiatku sme mali strašne málo informácií, no tá najdôležitejšia nechýbala - znížiť príjem sacharidov na max. 100 g za deň. Toto bolo naše prvé pravidlo. S tým prišli aj prvé dva týždne plné srandy, kedy sme museli naše telá preprogramovať na nižší príjem sacharidov a hlavne zisťovať nutričné hodnoty potravín (Koľko má vlastne to jablko sacharidov? Užitočná pomoc: http://nutritiondata.self.com/). Boli sme nemilo prekvapení, keď sme sa dočítali, že napr. špagety obsahujú až 75% sacharidov a ryža dokonca 80%! Jedna porcia, ktorú bežne dostanete k svojmu obedu má 150 g - teda 120 g sacharidov. Ups! A zrazu sme troma kopčekmi ryže prekročili denný limit. Čo tak večer cestoviny? To máme 250 g - teda 187 g cukrov. Zrazu sme dosiahli štvornásobok denného limitu... A to sme zatiaľ neraňajkovali. Hneď v ďalších článkoch, ktoré na blog pribudnú sa budeme venovať práve inzulínu a cukrovke typu 2 (spojená s vysokým príjmom sacharidov).

Úplne sme sa teda vzdali: cestovín, ryže, múčnych jedál, pečiva, sladkostí a pitia sladkých žbŕnd (jablkový džús obsahuje viac cukru, než Coca-Cola). Po prvýkrát sme začali sledovať, čo potraviny obsahujú. Platí jednoduché pravidlo: čím menej zložiek na obale vidíte, tým lepšiu potravinu máte práve v rukách.

Potom sa nám do rúk dostal cenný článok o toxínoch, ktorý sa objaví aj tu na blogu v preklade. Nasledovalo (pokračovalo) vyškrtnutie obilnín, cukrov, priemyselne spracovaných rastlinných olejov a sóje z nášho jedálnička.

Čo sme vlastne začali nakupovať? V našom košíku sa objavuje: zelenina, mäso, ryby, ovocie (najviac bobuľové), vajcia (vééľa vajec), orechy, mliečne výrobky (bez príchutí a nesladené, napr. Selčiansky biely jogurt, 33% šľahačková smotana, biele Acidko, tvrdé syry - všetko plnotučné). Pre maškrtný jazýček poslúžia vždy orechy a niekedy vysokopercentná čokoláda.

Zo dňa na deň nachádzame viac článkov a viac receptov, takže žiadne strachy, nič nám nechýba. Sami by sme časom chceli tu na blog pridávať recepty aj s obrázkami pre vašu inšpiráciu. Asi prvý v poradí pribudne recept na chlebík bez obilnín.

Zatiaľ sa zdá, že ide len o to, čo jeme. Ale nenechajte sa pomýliť. Paleo je "lifestyle" a aj my sa snažíme tieto princípy uplatňovať v každom svojom dni.

Naše výsledky v kocke:

Kayo (Flippo) 
  • 1. januára 2011 - začiatok palea, 95 kg a problém zaviazať si šnúrky na topánkach, lebo mi v tom trošku prekážalo vlastné bruško
  • preprogramovanie sa na nižší obsah sacharidov mi psychicky a fyzicky nerobilo až taký problém, aj keď sa hovorí, že prvé dva týždne môžu byť ťažšie
  • irónia celého toho je, že kým som nebol paleo, moju stravu tvorili cestoviny, ryža, pečivo a zrazu... to všetko zmizlo
  • v živote som nezjedol toľko mäsa a rýb, ako za posledné mesiace
  • môj najobľúbenejší nápoj zo všetkých - Coca-Colu, ktorej som vedel vypiť viac ako liter denne, zrazu nahradila čistá voda, prípadne sypané čaje
  • bolo to niečo nové a zaujímavé, chcel som vidieť výsledky, preto pre mňa nebol problém držať sa paleo princípov
  • ľudia mi často hovoria, že by nevydržali bez pečiva, cestovín, ryže, no zo svojej skúsenosti viem: keď niekto chce, tak to ide
  • menší príjem sacharidov, menší výkyv inzulínu, žiadna otupelosť, ospalosť pri trávení, omnoho menší pocit hladu
  • 1. februára 2011 - po mesiaci prišlo prvé váženie a zrazu váha ukázala 88 kg, telesný tuk 18,1% (na to, že o pol jedenástej večeriam praženicu so slaninou, je to celkom pekný úbytok...)
  • šnúrky už zrazu neboli môj problém
  • celkovo sa mi zredukoval tuk v tele, zo svalov nechudnem
  • cítil som sa fit s úsmevom na tvári
  • tento mesiac som pomaly začal pridávať cvičenie bez toho, aby som chodil do posilňovne, doma s vlastnou váhou sa dá robiť kvantum cvikov
  • vo februári som už nemusel premýšľať o tom, čo zjem, paleo strava sa mi stala prirodzenou voľbou
  • 1. marca 2011 - 85 kg, 17,1% telesného tuku
  • opäť sa cítim štíhlejší, silnejší, usmievavejší
  • od tohto dátumu začínam cvičiť 2x do týždňa posilňovaním s vlastnou váhou a raz do týždňa krátky 15-minútový high-intensity training (napr. šprint, plávanie krátkych úsekov na rýchlosť, ...)
  • počas týchto dvoch mesiacov som prestal chcieť chudnúť, ale mojím cieľom sa stal zdravý život (chudnutie pri tom je len vedľajší produkt)
  • jediné čo ma mrzí je, že som sa od začiatku nefotil, aby boli "dôkazy" - možno preto, že som ani nesníval o tom, že založíme blog

Ryža
  •  všeobecne úplne súhlasím so všetkým, čo o sebe napísal Flippo, ale pridávam ešte pár mojich komentov k téme
  • 1. januára 2011 - aj sa to tu hanbím napísať, ale váha ukázala pri 163 cm už 57 kg a gombík na rifliach sa stal všeobecným ohrozením
  • rozhodnutie stať sa paleo skrslo v mužskej časti našej domácnosti, no táto myšlienka začala pomaly dostávať aj mňa
  • trochu aj z lenivosti, to priznávam, nechcelo sa mi pripravovať dva rôzne druhy jedál
  • čoho som sa najviac obávala, bola moja láska ku sladkostiam - každý deň som rada maškrtila a úprimne, "riadne" jedlo som ani nepotrebovala, ak som mala po ruke keksík
  • ale zvládla som to! a som na seba patrične hrdá
  • myslím, že naozaj treba hlavne vydržať prvé dva adaptačné týždne, a potom to už pôjde samé
  • 2. februára 2011 - stále 163 cm, ale už 53 kg
  • podstatná zmena hlavne viditeľná pri oblečení - zrazu veci nie sú tesné, netlačia a netreba sa do nich ráno dostávať obuvákom :)
  • začíname čítať stále viac a viac podnetných článkov a paleo už nie je len na schudnutie, ale je to naozaj náš spôsob života
  • sem-tam už zapájame aj svojich známych a delíme sa o to, čo sme sa doposiaľ dozvedeli
  • 1. marca 2011 - váha sa mi takmer nezmenila, stále cca. 53 kg, no úbytok si začínajú všímať aj ľudia v mojom okolí (a to fakt poteší)
  • pomaly skúšam tiež zapájať cvičenie. ale fakt len začínam

Takže toľko naše postrehy, sme radi, že sa môžeme podeliť!

4 komentáre:

  1. No dajte nejaké recepty....ráno sa nestíha, cez obed je to nepravidelné a človek nemá možnosť ani čas si niečo chystať. No a večer je už naozaj večer. Ja sa k večeri dostávam niekde medzi 19:30 - 21:00 . Ako toto riešite? ;o)))
    APACHE

    OdpovedaťOdstrániť
  2. V prvom rade ďakujeme za koment. K tej večeri - často sa k večeri dostanem až okolo 22hej, 23tej hod. Neriadim sa v jedle žiadnym časovým harmonogramom - jem jednoducho vtedy, keď som hladný. Takže ak ťa hlad zobudí aj v noci o tretej, tak mu kľudne nalož!

    Nie je dôležité kedy a koľko ješ, ale to, ČO ješ (pyramída paleo jedál).

    Veľmi dobre rozumiem tomu, čo znamená byť celý deň mimo domu, niekde v meste v práci a jediný prísun kalórií sa ti naskytuje z fastfoodov a reštaurácií. Snažím sa obmedziť reštaurácie z dvoch dôvodov: prvým je finančná stránka, druhým je, že sa pokúšam vyhýbať priemyselne spracovaným rastlinným olejom, a tie dnes dávajú takmer do všetkého.

    Čo sa týka receptov, bolo by zbytočné ich dávať sem do komentov. Čoskoro plánujeme pridať záložku špeci pre recepty (+ fotodokumentáciu).

    Dúfam, že ťa takáto odpoveď aspoň trochu uspokojila.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ahojte, cele to Paleo aj vas blog je velmi zaujimava vec. Pozdava sa mi to,ale na zaciatok skusim vysadit zbytocne cukry (ktorych zjem vzdy neurekom). A pridam pravidelny kardio trening 3x do tyzdna. Stretol som byvaleho kolegu a ten sa takto zbavil 25kg. Mne by stacilo dat dole cca 10.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Vdaka :) tesi nas to, no chcem len znova pripomenut aby si si dal pozor na suroviny ktore ani sladko nechutia a su plne cukrov, Ryza, pecivo, cestoviny, co sa tyka kardia budeme sa mu tu tiez venovat v dalsich clankoch ako o nie najvhodnejsom cviceni, ale neviem ci si aktivny sportovec alebo rekreacny. Moja rada znie. Nechod do Stereotypu, Nase telo potrebuje variacie aby sa pre teba nestalo kardio nutenou aktivitou ale pohyb sam o sebe by sa mal stat zabavou :) Prajem vela zdaru

    OdpovedaťOdstrániť